Deià-son Coll i Font de ses Mentides

Antigament, abans de la construcció de l’actual carretera, el Poble de Deià i el de Sóller estaven comunicats amb el Camí de Castelló i de Rost: camí que ens condueix cap a Sóller i per el qual podem arribar a la Possessió de Son Coll i a la Font de Ses Mentides. La ruta es apte per tots els públics, amb una dificultat relativament baixa i té un durada de poc més de una hora. En els darrers anys el camí s’ha estat restaurant per l’Escola de Margers de l’illa.

L’itinerari el comencem entre els quilometres 60.2 i 60.3 de la carretera C-710 (uns 10 minuts a peu després de Deià cap a Llucalcari), aproximadament 1.5 quilòmetres desprès de Deià:deixarem a la dreta el camí que duu a ca l’abat i veurem una casa anomenada Es Roquissar veurem un petit camí de pedra escalonat el qual finalitza a un carrer asfaltat (indicat mitjançant un panell de GR). Trobarem un Xalet anomenat C’an Pedro, on hem d’agafar un camí que es bifurca: hem de seguir pel camí de l’esquerra (novament senyalitza) i farem un petita pujada, tot seguit voltarem a l’esquerra, cap el Nord, per agafar el camí de Castelló i deixar el camí asfaltat (no hem de passar pena ja que el camí segueix estant senyalitzat). Aquí és on podem divisar una de les vistes mes emblemàtiques de la ruta. Pocs metres després el camí està mercat per una paret seca.

Si continuem la ruta, poc minuts després trobarem una escala de pedres que baixa cap a unes cases de recollidors d’olives com per exemple la de C’an Toni Boi.

Posteriorment (desprès d’haver deixat una caseta a l’esquerra) arribarem a la Possessió Son Coll, construïda en el segle XIII des d’on podem gaudir d’una vista privilegiada. Avui en dia el casal segueix amb el seu caràcter ancestral, , des del segle XIX es va anar dividint la propietat arribant a sorgir un petit nucli de cases amb distints propietaris, una d’elles adquirides pel famós Robert Graves.

Passat Son Coll gaudirem d’una fantàstica vista de la cala “Es Colomer” continuarem l’itinerari cap a Can Miquelet, baixant per un caminet de escalons i emmarcat entre parets. Es en aquest camí on hi ha una desviació cap a l’esquerra que ens condueix a la fonts de ses Mentides (està indicat mitjançant un panell), anomenada també font de Son Coll. L’aigua que brollava d’aquesta font fou durant anys motius de baralles i disputes entre veïns de Llucalcari i propietaris de la finca. La font està situada a un petit racó amb canaleta i pica rectangular.

Una vegada visitada la font tornem al camí de Castelló i podem desfer el camí tornant cap a Deià (per els mes caminadors hi ha l’opció de seguir el camí que arriba fins a Sóller).